Köpvillkor

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR E-HANDEL

Här hittar du information om våra köpvillkor när du som kund handlar i vår webshop.

1. ALLMÄNT

Dessa villkor gäller endast när du som kund gör en beställning via vår webshop. Avtal om köp ingås mellan dig som kund och Svebo Möbler Luleå AB 559192-9715.

Svebo Möbler
Hällbruksgatan 23
974 35 LULEÅ

Telefonnummer: 073-08 41 508
E-post: info@svebomobler.se

Svebo Möbler AB förbehåller sig rätten att kontrollera att personuppgifterna du lämnat är korrekta och i de fall att de inte skulle stämma förbehåller vi oss rätten att neka dig beställning.

Svebo Möbler AB reserverar sig för felaktigt angivna prisuppgifter, lagersaldon, om en vara är slutsåld, felskrivningar och feltryck i produktbeskrivningar. Vi strävar självklart efter att all information ska vara korrekt.

Svebo Möbler AB förbehåller sig rätten att korrigera felaktiga uppgifter och prisjusteringar. Vi kontaktar dig om korrigeringen innan din beställning fullföljs. Om du då inte godkänner korrigeringen, exempelvis ett nytt pris för varan, har du rätt att återkalla din beställning. Om du återkallar beställningen betalar vi omgående tillbaka vad du eventuellt redan har betalat för varan.

Svebo Möbler reserverar sig för att färgåtergivningen i de bilder som visas på vår E-handelsbutik kan skilja sig från verkligheten. Hur färgen återges beror på din typ av bildskärm och bildskärmsinställningar.

2. BESTÄLLNING OCH BINDANDE AVTAL OM KÖP

För att kunna beställa från får webshop måste du acceptera våra köpvillkor. Genom att göra en beställning av en vara på webshop.svebomobler.se accepterar du dessa villkor och samtycker till att Svebo Möbler Luleå AB behandlar dina personuppgifter.

2.1 BESTÄLLNINGEN ÄR FÖRENAD MED BETALNINGSSKYLDIGHET

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är alla näringsidkare skyldiga att informera konsumenter som handlar på en webbplats om att beställningen medför betalningsskyldighet. När du handlar en vara i vår E-handelsbutik medför detta att du förbinder dig att betala för varan.

3. BETALNING

Svebo Möbler Luleå AB använder Payson som betalningslösning.

Alla priser i webshopen anges i svenska kronor och är inklusive moms. Fraktpriser är inte inkluderat i priset utan tillkommer separat i ett senare steg.

Svebo Möbler Luleå AB förbehåller sig rätten att begära kreditupplysning för det fall att du väljer att betala via faktura, betal- eller kreditkort eller vid avbetalning. Vi förbehåller oss rätten att neka köp för det fall att det finns registrerade betalningsanmärkningar.

4. LEVERANSER

4.1 LEVERANSBEGRÄNSNINGAR

Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Vi levererar vanligtvis inte till mindre öar, önskas sådan leverans, vänligen kontakta Svebo Möbler först.

4.2 LEVERANSSÄTT

Leveranser av mindre paket sker av DHL till närmaste utlämningsställe. Vid hemleveranser sker leveransen till tomtgränsen eller portuppgång om inget annat avtalats med Svebo Möbler AB i förhand.

4.2.1 HÄMTA VARORNA SJÄLV

Om du har valt att hämta varorna själv i butiken i Luleå kommer du få en avisering när varorna finns att hämta. Aviseringen sker via telefon, sms eller e-post. När du hämtar ut varorna måste du uppvisa giltig legitimation och orderbekräftelse. Om ett ombud hämtar ut varorna ska de visa giltiga legitimationer för er båda samt orderbekräftelse.

4.3 INBÄRNING, MONTERING OCH AVEMBALLERING

Alla varor levereras omonterade om inte annat anges.

Inbärning, avemballering eller bortforsling av emballage och förpackningsmaterial ingår inte i köpet. Du ansvarar själv för bortforsling av emballage och annat förpackningsmaterial.

Om du vill ha hjälp med inbärning, montering eller bortforsling kan vi i vissa fall hjälpa till med detta, men då tillkommer en kostnad utöver varans pris. Vänligen kontakta oss för pris för detta.

4.4 FRAKTKOSTNADER

Fraktkostnaden är baserat på vikt för de mindre paketen upp till 20 kg och levereras via DHL till närmaste utlämningsställe. Större varor som t. ex. bord och soffor har en fast frakt på 895:- inklusive moms. Hemleverans inom Luleå närområde (obs gäller ej Råneå) kostar 300 kr oavsett vikt.

Det är självklart kostnadsfritt att hämta dina köpta varor i vår butik på Hällbruksgatan i Luleå.

5. LEVERANSTID

5.1 Leveranstid

Vi skickar alltid varorna så fort det går men beroende på storlek kan det ta olika lång tid. Mindre varor som inredning och dofter uppskattas var levererade inom en vecka. Större lagervaror som soffor, bord, skänkar etc. har en uppskattad leveranstid på 1-3 veckor. När vi fått tillgång till trackingnumret av DHL aviseras detta omgående till dig som kund om du har uppgett e-post.

För beställningsvaror som inte ingår i vårat sortiment eller varor som tillverkats specifikt för dig är leveranstiden normalt 8-10 veckor. Observera att i samband med helgdagar och semestertider kan leveranstiden bli något längre än utlovat.

5.2 VAROR MED OLIKA LÅNG LEVERANSTID

Om du i beställningen beställt varor med olika lång leveranstid kommer leveransen ske då samtliga varor kommit till butikens lager för att minska fraktkostnaden och påverkan på miljön.

6. VAROR SOM KUNDEN INTE HÄMTAR ELLER TAR EMOT

6.1 EJ UTHÄMTADE VAROR I BUTIK

Varor som Kunden själv ska hämta ut enligt avtal i vår butik ligger kvar för uthämtning i upp till 14 dagar efter det att Kunden aviserades om att varan finns tillgänglig för hämtning. Om Kunden därefter, trots påminnelser, låter bli att hämta varan och det uppkommer kostnader för Svebo Möbler Luleå AB att hantera varan förbehåller sig Svebo Möbler Luleå AB rätten att debitera Kunden för de faktiska kostnaderna att hantera den ej uthämtade varan. För denna kostnad debiterar vi minst 500kr.

6.2 EJ UTLÖSTA PAKET

Beställda varor som inte lösts ut av Kunden inom den tid som Kunden blivit aviserad om att varorna ska lösas ut returneras till Svebo Möbler Luleå AB. Svebo Möbler Luleå AB förbehåller sig rätten att debitera Kunden för returkostnaden till Svebo Möbler Luleå AB. Om summan för returen överstiger produktpriset görs ingen återbetalning till kunden.

6.3 EJ MOTTAGNA VAROR VID HEMLEVERANS

Varor som inte tas emot av Kunden vid hemleverans returneras till Svebo Möbler Luleå AB. Svebo Möbler Luleå AB förbehåller sig rätten att debitera Kunden motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakten. För denna kostnad debiterar vi minst 500kr.

7. ÅNGERRÄTT

Vid köp av varor i vår webshop gäller reglerna om ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du som är kund har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar (ångerfristen) utan att du behöver ange något skäl. Ångerfristen börjar gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot varan.

7.1 UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN

Vid köp av varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel gäller inte ångerrätten, exempelvis varor som ej ingår i vårat normala sortiment (beställningsvaror).

De varugrupper som inte omfattas av ångerrätten på vår webshop är modulsoffor, kontinentalsängar, ramsängar och motorsängar.

Ångerrätten gäller endast konsumentköp. Om du handlar i egenskap av näringsidkare på vår webshop så gäller inte ångerrätten eller annan konsumentskyddande lagstiftning. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

7.2 SÅ HÄR GÖR DU NÄR DU VILL ÅNGRA KÖPET

Innan ångerfristen har löpt ut ska du meddela Svebo Möbler Luleå AB att du ångrat köpet via e-post till info@svebomobler.se. I mailet ska det dina kontaktuppgifter framgå (namn, adress, mobiltelefonnummer och e-post). Vi behöver också veta vilken vara du vill returnera, ordernummer och betalningsreferens.

7.3 SÅ HÄR RETURNERAR DU VARAN TILL OSS NÄR DU ÅNGRAT DIG

När du ångrat köp ska varorna överlämnas eller skickas tillbaka till oss utan oskäligt dröjsmål, dock inte senare än inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du ångrade köpet.

Innan du returnerar varan, kontakta oss via e-post till info@svebomobler.se se eller via telefon: 073-08 41 508.

Vi löser inte ut returnerade varor som skickats mot postförskott.

7.4 ANSVARET FÖR VARANS SKICK

Du ansvarar för varans skick efter det att du har tagit emot varan samt under hela returfrakten tillbaka till oss, till och med att vi har tagit emot varan. Det är därför viktigt att du skickar tillbaka varan väl emballerad och i sitt originalemballage. Tänk på att förpacka varan ordentligt.

7.4.1 ERSÄTTNING FÖR ATT VARAN MINSKAT I VÄRDE

Varan får inte vara använd när den returneras. Du får undersöka varan för att fastställa varans egenskaper och funktion. Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den har minskat i värde till följd av att du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans funktion och egenskaper har vi rätt att kräva ersättning av dig för värdeminskningen. Vi gör då ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen.

7.5 ÅTERBETALNING VID ÅNGERRÄTT

Återbetalning kommer att ske snarast dock senast 14 dagar från och med det datum då vi tog emot ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi har tagit emot varan eller att du har visat att varan har sänts tillbaka till oss.

Återbetalning kommer att ske via det betalningsalternativ som du valde vid betalningen om inte annat överenskommits.

7.6 KOSTNADER FÖR RETURFRAKTEN VID ÅNGERRÄTT

När du utnyttjar ångerrätten och ska returnera varan till oss så är det du som betalar och står för kostnaden att returnera varan till oss. Har vi åtagit oss att stå för returkostnaden gäller det.

Vi löser inte ut varor mot postförskott.

8. REKLAMATIONER OCH RETURER

8.1 TRANSPORTSKADA

Var noga med att kontrollera din vara direkt vid mottagandet. Eftersom transportskador kan gälla både synliga och dolda skador är det viktigt att du avemballerar och inspekterar emballage och dina varor noggrant om det finns några yttre eller inre skador på emballage, kartonger eller annan förpackning som varorna är förpackade i.

8.2 SÅ HÄR ANMÄLER DU TRANSPORTSKADOR

Transportskador ska noteras på fraktsedel i samband med att varan kvitteras. Kontakta oss omedelbart om emballage och/eller varan är skadad på följande e-postadress: info@svebomobler.se eller telefon 073-08 41 508.

Yttre skador på emballaget måste noteras på fraktbolagets fraktsedel i samband med att leverans och kvittens sker. Chauffören ska göra en notering på deras och din kopia av fraktsedeln. Fraktsedeln ska sparas och vara tillgänglig vid skadeanmälan. Svebo Möbler AB arbetar för att hantera alla reklamationer så snabbt så möjligt så du som kund inte blir lidande, därför är det bra om du har ditt ordernummer tillgängligt samt fotograferar alla skador och bifogar dem i skadeanmälan-.

Du får inte använda den skadade produkten och originalemballaget måste sparas.

8.3 REKLAMATION VID FEL PÅ VARAN

Om det är fel på varan har du som konsument rätt att reklamera varan inom 3 år från det att du tog emot varan (reklamationsfrist) i enlighet med konsumentköplagens (1990:932) regler.

8.4 SÅ HÄR REKLAMERAR DU

Alla fel på varor ska meddelas inom skälig (inom två månader) att du uppmärksammat felet. Ange alltid varans namn och ordernummer. För att underlätta hantering av ditt ärende bifoga kvitto och bilder på den felaktiga varan.

Om du har funderingar eller bara vill rådfråga kan du alltid maila info@svebomobler.se eller ringa 073-08 41 508.

8.5 VÅRA RUTINER VID REKLAMATIONER

När vi har tagit emot din reklamation gör vi en bedömning om varan är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen. Godkänner vi din reklamation kommer vi i första hand att leverera en ny vara eller reparera den befintliga varan. I de mån att detta inte är möjligt, t ex om varan har utgått från sortimentet betalar vi ut ersättning för den felaktiga varan. Om vi bedömer att varan inte skulle vara felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen kommer vi att avslå din reklamation.

Kontakta alltid oss innan på info@svebomobler.se eller 073-08 41 508 innan du returnerar den felaktiga varan. Vi löser aldrig ut varor mot postförskott. Vi ersätter dig alltid för den eventuella fraktkostnaden du har för transport av den reklamerade varan till oss förutsatt att reklamationen är godkänd.

10. TVIST UTANFÖR DOMSTOL

Om du inte nöjd med vårt beslut har du som konsument möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden.

11. FORCE MAJEURE

Svebo Möbler AB ansvarar inte för skada eller förseningar som beror på extra ordinära omständigheter eller händelser som står utanför vår kontroll såsom krig, strejk, naturkatastrofer eller andra, force majeure liknande händelser, förseningar hos leverantörer på grund av sådana uppräknade omständigheter, vars verkningar vi inte rimligen hade kunnat undvika eller övervinna utan ekonomiska förluster. Svebo Möbler Luleå AB åtar sig att meddela våra kunder när en sådan omständighet inträffar. Om en sådan händelse inträffar har Svebo Möbler Luleå AB och du som kund rätt att frånträda Avtalet med omedelbar verkan utan krav på ersättning eller skadestånd från den andra parten.

12. TILLÄMPLIG LAG

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av svensk domstol.